zondag 21 juli 2024

Gestopt met Roken - Quitting Smoking

(For English scroll down)

Halverwege Januari van 2024 ben ik begonnen met stoppen met roken. Het ging niet geheel van een leien dakje en dat had ik ook niet verwacht. Af en toe ging het mis en kocht ik een, twee of zelfs drie pakjes, maar daarna stuurde ik mezelf weer door de hel en stopte met roken.

Op 26 mei 2024 heb ik mijn laatste sigaret gerookt, dat is dus nu bijna 2 maanden geleden. Ik heb soms best nog wel eens zin in een sigaret, maar mijn discipline is tot nu toe sterker. Bovendien het is hier in Nederland heel moeilijk om aan sigaretten te komen. In supermarkten mogen ze niet meer worden verkocht, je moet naar een tabakswinkel.

Vroeger zat er in ieder dorp wel een, maar vroeger is nu niet meer. De meeste tabakswinkels zijn failliet gegaan in de jaren 90 en de 00's. De overheid voerde een agressieve campagne tegen roken waardoor steeds meer mensen stopte. Ik heb vroeger nog in een cd en tabakswinkel gewerkt die ging ook in 1996 failliet.

Ik weet dat roken slecht is voor je gezondheid. Nu terugkijkend op 45 jaar lang mezelf vergiftigen met sigaretten rook, vraag ik me af wat mij in hemelsnaam bezielende? Ik weet natuurlijk wel wat mij bezielde, ik had een doodswens. Deze doodswens stamt uit mijn jeugd. In 1972 overleed mijn moeder en ik heb nooit iets liever gewild dan bij mijn overleden moeder zijn. Als dat niet hier op aarde kon dan moest het maar aan de andere zijde van de sluier. Dit kon natuurlijk alleen wanneer ik dood was.

Toen mijn huisarts mij dus in 1979 aanraden om te gaan roken om wat rustiger te worden, zag ik dat als een soort van een zegen. Ik mocht er van de dokter slechts vier per dag roken, maar dat werd al snel meer, zeker ook omdat ik een rebelse periode van mijn leven in ging. Nou ja, ik ben altijd rebels geweest, maar ik werd nu nog rebelser. En ja, we wisten eind jaren 70 al dat roken slecht voor de gezondheid was. Het was van mijn dokter ook niet de bedoeling dat ik bleef roken, hij dacht meer aan zes maanden en dan verder kijken.

Een pakje sigaretten kosten eind jaren 70 ƒ 1,25-, dus zo goed als niets. Mijn oma nam ze voor mij mee, ik kon ze zelf nog niet kopen tenzij mijn oma een briefje aan me mee gaf. Toen ik 12 jaar werd kon ik ze wel zelf kopen, en dat deed ik toen dus ook. Een hele slof tegelijk.

Ik heb door de 45 jaar dat ik heb gerookt vaak geprobeerd te stoppen, maar mijn hart zat er nooit echt in en ik had natuurlijk ook die doodswens. Het klinkt misschien heel gek, maar ik hou van het leven. Ik hou er alleen niet van op de manier waarop men "de maatschappij/ regering" wil dat wij dat leven leven. Wie mij goed kent weet dat ik een heel koppig mens ben. Als ik iets niet wil zal ik er dus ook nooit aan meewerken. En het kan me ook niet schelen of het mode, een trend of hype is, daar doe ik sowieso al niet aan mee.

In 2009 lukte het me een half jaar lang om niet te roken. Was er geen uit de hand gelopen verbouwen tussen gekomen, wie weet was ik dan nooit meer gaan roken. Maar goed, dat gebeurde dus wel en sinds die tijd rookte in 2 tot 2,5 pakje shag per week en een pakje gewone sigaretten. Eerst 25, toen van 19 en later van 20 stuks per pakje. Oh wel, na vele pogingen is het me dan toch gelukt. Zoals het spreekwoord zegt, als het de eerste keer niet lukt, probeer en probeer het nog een keer. En denk niet dat ik te vroeg juich, ik kan niet meer terug, ik kan niet meer terug qua geld. Een pakje sigaretten kost nu € 12 en een pakje shag kost €24,15. Wil ik blijven roken zoals ik altijd heb gedaan dan kost me dat maandelijks een klein fortuin. Bovendien, de minister van gezondheid heeft al belooft dat tegen 2050 een pakje shag €40 zal gaan kosten en een pakje sigaretten zit dan tegen de €30,- dat kan ik mij niet veroorloven. Ik vind ook zonde van het geld.

Om eerlijk te zijn, als ik terugkijk op die 45 jaar van roken en wat ik mezelf heb aangedaan, dan zou ik als het mogelijk was best terug in de tijd willen en mijn 11 jarige zelf eens even goed toespreken. Ik zou ook de dokter even goed toespreken en de rest van mijn idiote familie waarvan de meeste allemaal rookte. Mijn opa overleed in 1982 aan longkanker, hij was altijd een stevige roker geweest. Maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Ik zal moeten leren leven met de gevolgen van 45 jaar roken en er voor waken dat ik nooit meer die fout maak.

En aan de jongeren die misschien dit blog lezen, als je rookt, stop er onmiddellijk mee. Zoek hulp als je er moeite mee hebt. Het zijn de eerste dagen die het moeilijkste zijn, daarna wordt het steeds gemakkelijker en vind je iedereen die rookt stinken en die ga je dus mijden. Het geldt overigens ook voor mensen die frisdrank en energy drankje drinken, het is allemaal vergif en light producten zijn nog erger dan de reguliere. Alsjeblieft, als je van jezelf houd, stop met het vergiftigen van je lichaam en geest, zoek hulp. Ga naar de huisarts of psychiater. Leer van jezelf houden en stop met deze destructieve manier van leven. Ga biologisch en verwen je lichaam met kruiden, groentes en fruit.

Peter68 © ® 21-07-2024


Quitting Smoking

I started quitting smoking in mid-January 2024. It didn't go entirely smoothly and I didn't expect it to. Every now and then I went wrong and bought one, two or even three packs, but then I put myself through hell again and quit smoking.

I smoked my last cigarette on May 26, 2024, so that's almost 2 months ago now. I still sometimes feel like having a cigarette, but my discipline has been stronger so far. Moreover, it is very difficult to get cigarettes here in the Netherlands. They are no longer allowed to be sold in supermarkets, you have to go to a tobacconist.

There used to be one in every village, but there is no such thing anymore. Most tobacconists went bankrupt in the 90s and 00s. The government conducted an aggressive campaign against smoking, which caused more and more people to quit. I used to work in a CD and tobacco shop that also went bankrupt in 1996.

I know that smoking is bad for your health. Now, looking back on 45 years of poisoning myself with cigarette smoke, I wonder what on earth possessed me? Of course I know what possessed me, I had a death wish. This death wish stems from my youth. In 1972 my mother died and I have never wanted anything more than to be with my deceased mother. If that was not possible here on earth then it had to be on the other side of the veil. Of course this was only possible when I was dead.

So when my GP advised me to start smoking in 1979 to become a bit calmer, I saw that as a kind of blessing. The doctor only allowed me to smoke four a day, but that quickly became more, especially because I was entering a rebellious period in my life. Well, I have always been rebellious, but I became even more rebellious now. And yes, we already knew in the late 70s that smoking was bad for your health. My doctor didn't want me to keep smoking either, he thought more of six months and then see what happens.

A pack of cigarettes cost ƒ 1.25 in the late 70s, so practically nothing. My grandmother brought them for me, I couldn't buy them myself unless my grandmother gave me a note. When I turned 12 I could buy them myself, and so I did. A whole carton at a time.

I have tried to quit many times during the 45 years that I have smoked, but my heart was never really in it and of course I also had that death wish. It may sound very strange, but I love life. I just don't like it the way that "society/government" wants us to live that life. Anyone who knows me well knows that I am a very stubborn person. If I don't want something, I will never cooperate. And I don't care whether it is fashion, a trend or a hype, I don't participate in that anyway.

In 2009 I managed to not smoke for half a year. If there hadn't been any out-of-control renovations, who knows, I might never have started smoking again. But anyway, that did happen and since then I've smoked 2 to 2.5 packs of rolling tobacco a week and a pack of regular cigarettes. First 25, then 19 and later 20 per pack. Oh well, after many attempts I finally succeeded. As the saying goes, if you don't succeed the first time, try and try again. And don't think I'm celebrating too soon, I can't go back, I can't go back financially. A pack of cigarettes now costs €12 and a pack of rolling tobacco costs €24.15. If I want to continue smoking as I always have, it will cost me a small fortune every month. Moreover, the Minister of Health has already promised that by 2050 a pack of rolling tobacco will cost €40 and a pack of cigarettes will then be around €30, - I can't afford that. I also think it's a waste of money.

To be honest, when I look back on those 45 years of smoking and what I did to myself, if it were possible I would go back in time and give my 11 year old self a good talking to. I would also give the doctor a good talking to and the rest of my idiotic family, most of whom smoked. My grandfather died in 1982 of lung cancer, he had always been a heavy smoker. But hey, what's done is done. I will have to learn to live with the consequences of 45 years of smoking and make sure I never make that mistake again.

And to the young people who may read this blog, if you smoke, stop immediately. Seek help if you have trouble with it. The first few days are the hardest, after that it gets easier and easier and you will find everyone who smokes stinks and you will avoid them. By the way, the same goes for people who drink soda and energy drinks, it is all poison and light products are even worse than regular ones. Please, if you love yourself, stop poisoning your body and mind, seek help. Go to the doctor or psychiatrist. Learn to love yourself and stop this destructive way of life. Go organic and treat your body with herbs, vegetables and fruits.

Peter68 © ® 21-07-2024