zondag 23 oktober 2022

JFK en Norma Jeane

 

Ik heb vanmiddag zitten lezen over de levens van John F. Kennedy en Norma Jeane aka Marilyn Monroe. Wat een verschrikkelijk leven hebben die mensen gehad en op wat een verschrikkelijke manier zijn ze beiden aan hun einde gekomen. Ondanks dat hebben ze hun liefde en licht de wereld in weten te sturen en vele levens weten aan te raken. JFK werd zoals we allemaal weten vermoord en Norma Jeane kwam aan haar einde door een overdosis medicijnen. Althans, dat is de officiĆ«le versie. Ik ga verder niet in op hun doodsoorzaak, ik weet wat ik weet “ik heb daar het nodige onderzoek naar gedaan”, maar ik hecht in ieder geval weinig waarden aan de officiĆ«le doodsoorzaak.

JFK is veel ziek geweest in zijn leven. Leed aan allerlei ziektes, lag regelmatig in het ziekenhuis, werd meerdere keren geopereerd en heeft zelfs een keer de laatste rechten toegediend gekregen overeenkomstig zijn katholieke geloof, maar wist toen toch aan de aardse dood te ontsnappen. Hij groeide uit tot een politiek icoon van zijn tijd wat nu zelfs nog enige betekenis heeft. Veel van zijn speeches zijn memorabel geworden zoals “Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country?” Of “Ich bin ein Berliner”. Hij wist hoe mensen te raken en “misschien ook wel” te bespelen. Hij wist de wereld te behoeden voor een nucleaire oorlog met de USSR (Rusland). Ondanks dat hij een groot politicus was ben ik het zeker niet altijd met hem eens, met waar hij voor of tegen stemde/was, deed of heeft gezegd. Maar hij heeft de mensheid in zekere zin bevrijd uit de rigide jaren 50 en ons geholpen een stap te zetten naar verder ontwikkeling en evolutie van de mensheid, onder andere met zijn ruimte programma om een mens naar de maan te brengen.

Norma Jeane had een zeer onstabiele jeugd. Haar moeder was verre van stabiel en heeft tot het einde van haar leven in een psychiatrisch ziekenhuis gezeten. Norma, is verschillende keren seksueel misbruikt, veel gepest wat van haar een angstig meisje maakte. Ondanks dat had ze een droom, beroemd worden via acteren, zingen en modellen werk. Zingen en model werken deed ze het liefst omdat ze tijdens het acteren te weinig inbreng had. Ze is drie keer getrouwd geweest. Haar eerste huwelijk was toen ze nog maar net zestien jaar was geworden met haar buurjongen die eenentwintig jaar was. Haar eerste huwelijk typeerde ze als vervelend. Door alles was ze al had meegemaakt en door de werkdruk slikte ze medicijnen vanaf 1956 tot aan haar dood 1962. Het schijnt dat ze een korte doch heftige affaire heeft gehad met JFK. Of dat werkelijk waar is weet ik niet, ik was er niet bij en wil er dus ook niet over speculeren. Wat voor mij wel vast staat is dat beiden zeer bijzondere mensen zijn geweest die iets goeds wilde doen in de wereld, jammer dat beiden zo zijn tegengewerkt door duistere krachten.

Peter68 © ® 23-10-2022