woensdag 1 januari 2020

Gelukkig nieuwjaar?


Het is vandaag 1 januari 2020, 21:34 uur op het moment van schrijven. Vele hebben elkaar vandaag een gelukkig nieuwjaar gewenst, ik sommige ook maar sommige ook niet. Niet dat ik dat niet wil of zo maar ben er gewoon niet aan toegekomen. Iemand werd daar boos over dat ik nog geen gelukkig nieuwjaar had gezegd. Tja, dat kan maar om daar nu boos over te worden? Dan kan ik ook wel boos zijn, ik vier oud en nieuw namelijk op 31 oktober “het Keltische Samhain” wat dus van 1 november mijn nieuwjaarsdag maakt. En dan is er ook zo goed als niemand die mij een gelukkig nieuwjaar toewenst.

En dan kun je gaan zitten zeuren dat ik niet mee ga met de massa die het wel op 31 december viert. Maar er zijn genoeg volkeren en culturen op deze wereld die het ook op een andere dag vieren. Om maar even te noemen, IsraĆ«l, China, Rusland, heel veel Arabische landen en de Aboriginals. Voor vele culturen/volkeren begint het nieuwe jaar pas bij de lente - equinox op 20 maart. En die vieren dat veel al niet met een hoop herrie en luchtvervuiling “zeker de natuurvolkeren niet” maar met dankbaarheid en liefde voor Gaia en alles wat daarop leeft.

En ja, ik ben volgens mijn ID-kaart een Nederlander "al voel ik me geen Nederlander, ik heb niets met landen en vlaggen" en een geboren en getogen Gelderlander, maar dat wil nog niet zeggen dat ik als een domme lemming de massa volg die zich over de rand van het ravijn de diepte in stort. Ik heb geleerd zelf na te denken en verbind me alleen met mensen en dingen die met mij resoneren. En de Joods-christelijke dingen die wij in Nederland praktiseren resoneren niet met mij. Daarom heb ik dus voor iets anders gekozen wat wel met mij resoneert en dat is dus het Keltische natuurgeloof en de daarbij behorende kalender. En ik heb alle respect voor ieder zijn/haar geloof en overtuiging maar respecteer dan ook die van mij, en ga me niet verwijten lopen maken dat ik je geen gelukkig nieuwjaar heb toegewenst.

Peter Barkum © ® 01-01-2020