donderdag 22 augustus 2019

Fietstocht naar Duitsland


Na mijn fietstocht van woensdag die goed voelde had ik het plan opgevat om naar Duitsland te fietsen aanzien ik daar wat dingen wilde hebben die ik hier niet kan kopen. Dus wat spullen bij elkaar geraapt die ik nodig zou kunnen hebben tijdens mijn fietstocht zoals een fietspomp, bandenplak spullen en water. Om 09:44 uur zat ik op de fiets richting Duitsland. Ik ken de weg goed dus ik heb geen apps of wegenkaart nodig. Het was stralend weer en de wind was mij op de heenweg ook goedgezind. Om halfeen was ik in Elten Duitsland. Onderweg was ik alleen even gestopt voor water en een saffie in Arnhem en Duiven. Het gaat helaas niet meer zo snel als vroeger “toen ik er slecht anderhalf uur over deed” maar ik was trots op mezelf dat ik het ondanks alle lichamelijke pijnen toch weer had geflikt. En zoals de slogan van de Penny supermarkt al zeg, Erstmal zu Penny, dus ging ik eerst naar de Penny. Daarna naar de Netto supermarkt waar ik vond wat ze bij de Penny helaas niet hadden. Na nog even genoten te hebben van de zon en de schoonheid van het dorpje Elten reed ik om 14 uur Elten weer uit richting mijn geliefde Gelderland.

Toen ik bij Babberich was “dus net de grens over” begon ik mijn benen te voelen maar ik trapte flink door wat ook wel nodig was aangezien ik nu de wind tegen had. Maar ergens buiten Babberich moest ik dan toch even een pauze inlassen. In Duiven, Westervoort, Arnhem en Oosterbeek ook weer even gepauzeerd. In Oosterbeek moest ik nog een grote heuvel op maar dat heb ik wandelend gedaan, ik trok het niet meer. Toen tot Heelsum doorgefietst, nog een grote heuvel en toen eindelijk thuis om 17:44 uur. In totaal ben ik dus een zeven uur van huis geweest en mijn benen brandde en klopte als een idioot. Ik heb onderweg tegen mezelf gezegd dat ik dit maar niet meer moet ondernemen. De heenweg kan ik gemakkelijk hebben maar terug is net iets teveel. Geen grote fietstochten meer voor mij die hang ik voorgoed aan de wilgen. Ik zal me moeten beperken tot de kortere stukken hier in de omgeving zoals Oosterbeek, Ede en Wageningen. Ik vind het wel jammer, ik heb altijd genoten van lange fietstochten maar als het lichaam niet meer wil dan dien ik daar naar te luisteren.

Overigens was dit een vrij saaie fietstocht. Zodra ik mijn gemeente uitrijdt wordt het landschap vrij vlak en zodra je de over de IJsselbrug bij Westervoort bent wordt het nog saaier met kilometers rechttoe recht aan asfalt naast het spoor. Je ziet dus af en toe een trein voorbij komen en een paard in een weiland staan maar daarmee heb je het wel gehad. Heel weinig groen vooral in Westervoort, Duiven en Zevenaar. Misschien dat ik er daarom op de heenweg voorbij ben gevlogen. Goed, ondanks het mooie weer laat ik de fiets de komende dagen even lekker staan en laat mijn lichaam “vooral de benen” even bekomen van alle inspanning van de afgelopen dagen. Straks lekker vroeg naar bedje en morgen met de bus naar Arnhem om daar op de markt een bakje mosselen te gaan snoepen.

Peter Barkum © ® 22-08-2019