maandag 8 maart 2021

Vrouwenrechten

 Het is vandaag 08-03 internationale vrouwendag en ik zeg vaak dat ik altijd heb gestaan voor de rechten van vrouwen, dus dat gaf mij te denken? Wat heb ik dan als man gedaan voor vrouwen? Ik moest meteen denken aan een incident in het familie bedrijf waar ik vroeger werkte. De vader van mijn oom “van wie het bedrijf in eerste instantie was” had een secretaresse Bettina. Een hele leuke vrouw op wie ik altijd al een beetje gek was. We konden het samen goed vinden en we vertelde elkaar alles. Zo kwam ik een keer ’s morgen op kantoor en ik merkte dat ze een beetje down was. Ik vroeg haar wat er aan de hand was en ze vertelde dat alle mannelijke collega’s een loonsverhoging hadden gehad maar alle vrouwelijke collega’s niet. We raakte aan de praat over lonen “ik wist nog niet echt hoe dat allemaal in elkaar zat” en ze liet me zien dat mannen meer verdiende dan vrouwen. Ik was geshockeerd en zei dat ik er met mijn oom over zo praten.

’S Middags zou ik met mijn oom met de vrachtwagen naar de groente veiling gaan en dat leek mij dus een goed moment. Onderweg knoopte ik dus het gesprek aan met mijn oom die in eerste instantie zei dat ik me met dat soort zaken niet moest bemoeien. Ik was nog jong “12 jaar” dus daar begreep ik nog niets van volgens mijn oom. Dus ik hielt mijn mond maar had al een plan bedacht. Iedere vrijdagmiddag kwamen een aantal mannelijke collega’s in de huiskamer van mijn oom en tante samen om de week af te tanken. Er werd dan bier gedronken en mijn tante serveerde hapjes. Ik zat daar ook vaak bij met een glaasje cola en een sigaretje. Ik had ervoor gezorgd dat mijn oma ook aanwezig was, die steunde en beschermde mij altijd.

Op een gegeven moment komt het onderwerp loonsverhoging aan de orde en ik spring er meteen middenin en zeg, wel stom dat alleen de mannen een loonsverhoging hebben gehad en de vrouwen niet. Mijn oom keek me woest aan maar durfde niets te doen omdat mijn oma “zijn schoonmoeder” naast me zat. Mijn oma “met wie ik dit onderwerp al had besproken” zei, ja dat is heel vreemd. Mijn tante keek haar moeder aan en zei toen plots, ja heel vreemd. Zijn wij niet goed genoeg? Misschien moet je dan vanavond maar zelf je eten gaan koken en morgen het huis schoonmaken.

De andere collega’s die erbij zaten voelde zich nu ook gesteund en zeiden dat ze het ook vreemd vonden. Mijn oom stond op en liep naar de telefoon en drukte op een knopje voor het kantoor. Bettina nam op en werd door mijn oom in de huiskamer ontboden. Bettina kwam binnen en ik keek haar lachend aan en zij begon ook te stralen. Mijn oom zei tegen haar dat ook de vrouwen een loonsverhoging gingen krijgen, of ze dat in de loonadministratie wilde opnemen. Ze kreeg een stoel aangeboden en een cola en mijn oom bood ook nog zijn excuus aan dat het zo was gelopen.

En zo zijn er meer incidenten geweest over gelijke betaling van mannen en vrouwen op plekken waar ik werkte. Sommige heb ik gewonnen en sommige ook niet maar ik heb de mensen daar wel aan het denken gezet. Verder heb ik vaak vrouwen die in psychische nood verkeerde geholpen door alleen maar naar ze te luisteren. Ik heb zelf ook het nodige meegemaakt aan psychische en lichamelijke mishandeling dus er was een zekere mate van herkenning. Een vrouw die jaren geleden op het punt stond om uit het leven te stappen nadat ze was gescheiden, haar kinderen in de scheiding had verloren en ook haar baan was kwijt geraakt stuurde me twee jaar geleden een bedankje.

Ze schreef dat ze veel had gehad aan onze gesprekken en dankbaar was dat ik even in haar leven was geweest en haar had tegengehouden om uit het leven te stappen. Het contact met haar kinderen was weer hersteld, de jongste leefde zelfs weer bij haar en ze had nu een eigen succesvol ontwerp bedrijfje waar ze heel trots op was. Ze had ook een lieve man gevonden die haar net zo steunde als ik altijd had gedaan. Dat berichtje maakte me heel gelukkig. Door gewoon te luisteren naar iemand die in nood verkeerd, door een horoscoop te maken en door iemand te laten voelen dat die net zo belangrijk is als ieder ander.

En zo heb ik dus als man vaker mijn steentje bijgedragen om vrouwen te steunen, te zorgen dat ze financieel onafhankelijk werden en in hun vrouwelijke oerkracht gingen staan. Voor mij is iedereen gelijk ongeacht het geslacht, seksuele voorkeur, religie, politieke voorkeur, ras of huidskleur. Ik ben dan ook blij dat we nu overgaan naar een tijdperk waar de vrouw weer haar plaats gaat innemen zoals die ooit is geweest.
Gelijkheid.

Peter68 © ® 08-03-2021