zondag 14 februari 2021

Mijn eerste Valentijnsdag

Lang heel lang geleden in 1976 hoorde ik voor het eerst op de vrije school in Zeist over het bestaan van Valentijnsdag. Op de vrije school leerde ik over meer voor mij onbekende feesten en die vierde we daar ook. Het eerste voor mij onbekende feest dat ik meemaakte was het Michaƫl feest dat wordt gevierd op 29 september en tegelijkertijd ook als oogstfeest geldt. Daarna volgde St.Maarten op 11 november en eind november het adventsfeest wat vooraf ging aan het kerstfeest. Dan volgde Sint Nicolaas op 5 december, Sint Lucia op 13 december, 24, 25, 26 december kerstmis, Drie Koningen op 6 januari, Maria Lichtmis op 2 februari, op 14 februari dus Valentijnsdag en op 21 maart het lente feest, dan Palmpasen, Pasen, op 30 april Koninginnedag op 1 mei nog een lentefeest en als af sluiting van het jaar St.Jan op 24 juni. Ik leerde later ook overigens over de Keltische feestdagen, de kalender die ik nu volg.

Ik mijn klas zat een meisje op wie ik enorm verliefd was, haar moeder was van Ierse afkomst en zij was de enige die Valentijnsdag kende in onze klas. In Ierland is Valentijnsdag al eeuwen een feestdag. Irene “zoals ze hete” en ik klikte goed. We waren eigenlijk vanaf het begin goede vrienden en iedereen in de klas begreep meteen dat je niet tussen ons in moest komen. Via allerlei boeken die ik her en der verzamelde kwam ik er achter wat Valentijnsdag precies in hielt en waarom het in Ierland al zovele eeuwen wordt gevierd. Er doen vele verhalen de ronde over de herkomst van Valentijnsdag, niemand weet echt wat waar en niet waar is aangezien onze gehele menselijke geschiedenis zo’n beetje is vervalst door o.a. de katholieke kerk, koningen en dictators. Volgens vele bronnen is het begonnen als een Romeinsfeest ter ere van de god Juno. Volgens het verhaal werden de namen van ongehuwde jonge vrouwen in een grote kom gegooid. Ongehuwde mannen mochten dan om de beurt een naam trekken. Tijdens het feest waren de twee jonge mensen die aan elkaar gekoppeld werden elkaars partner. Ook wordt er gesproken over de natuur god Pan en een aantal priester en bisschoppen die al dan niet Valentijn zouden hebben geheten.

Op 14 februari 1977 “44 jaar geleden dus” (daar heb je die 44 weer) gaf ik mijn eerste Valentijns cadeau aan mijn eerste echte vriendinnetje Irene. Ze was blij verrast en gaf me als dank een zoen op mijn wang. Het bevestigde en versterkte de band die wij met elkaar hadden. Die zomer mocht ik als enige uit onze klas op haar verjaardag komen. We gingen samen met haar ouders pannenkoeken eten bij de Piramide van Austerlitz, iets wat ik geweldig vond. En hoewel Irene en ik elkaar geweldig vonden waren haar ouders niet helemaal zeker van mij. Ik was een wat onhandige en verlegen jonge. Hoewel mijn tafelmanieren heel goed waren presteerde ik het om mijn glas drinken over de tafel te gooien en als ik iets zei kwam dat niet altijd goed aan. Vooral de vader van Irene had daar moeite mee. De jaren daarna (tot 1981) gaf ik haar ook Valentijns cadeautjes maar ik mocht niet meer op haar verjaardag komen en Irene wilde dan ook geen feestje meer geven als ik niet meer mocht komen.

Commercie

Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw is in de VS de commercie ingesprongen op Valentijnsdag waar men de nadruk vooral legde op de Liefde en waar veel mensen van Ierse afkomst leven. Sinds halverwege de jaren 90 wordt Valentijnsdag ook in Nederland gevierd onder druk van de commercie. Overigens is Valentijnsdag hier nooit echt populair geweest, slecht 30% van de Nederlandse bevolking viert of heeft deze dag ooit gevierd en dan zijn dat voornamelijk vrouwen die daar aandacht aan besteden. Ikzelf heb deze dag tijdens mijn huwelijk ook altijd nog gevierd maar naarmate de commercie steeds verder opdrong ging voor mij de lol eraf en ben ik ermee gestopt. Ik was sowieso al tot het inzicht gekomen dat we geen speciale dagen nodig hebben om de Liefde te kunnen vieren, dat kan op ieder gewenst moment.

Peter68 © ® 14-02-2021