zondag 18 augustus 2019

Droogte


Vorig jaar schreef ik op mijn oude blog “The Barkum Files” een stuk over de droogte en de eventuele gevolgen die het kon hebben. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en wat ik toen vreesde is waarheid geworden. Veel bomen hebben al het loodje gelegd of zijn ziek geworden doordat door de droogte ongedierte en schimmels een kans kregen. Ook zijn er her en der bomen het slachtoffer geworden van stormen en zelfs windhozen zoals in juni in de Rheden en deze maand in Amsterdam. Gisteren was ik met mijn zielsfamilie aan het wandelen in het bos in Renkum en daar zag ik dat de Quadenoordbeek geheel was opgedroogd.

In vroeger tijden liepen er drie beken. De oliemolenbeek, de molenbeek en de quadenoordbeek. De twee eerste beken waren al grotendeels opgedroogd en nu dus ook de quadenoordbeek. Vorig jaar heb ik nog tot op knie hoogte in de quadenoordbeek gestaan en nu was al het water dus verdwenen. Dit zal ook zijn weerslag gaan hebben op de bomen die langs deze beek staan. Dat zijn vooral grote oude beukenbomen. Als de beek is verdwenen betekent dit dat het grondwater dus ook extreem laag staat. Afgelopen week las ik een artikel dat steeds meer mensen een waterput in hun tuin laten aanbrengen om zo te kunnen besparen op hun sproei kosten. Maar als iedereen dat gaat doen zal het grondwater nog verder gaan dalen en zullen nog meer bomen gaan sterven. Immers, het regent steeds minder.

We graven dus ons eigen graf, zonder bomen geen zuurstof en geen beschutting tegen de warmte waardoor water nog sneller zal verdampen. Net als vorig jaar ben ik nog er nog steeds van overtuigd dat dit een natuurlijk proces is waar wij mensen part nog deel aan hebben ondanks de sprookjes en leugens van de IPCC. Mijn overtuigingen zijn dit jaar gesterkt door Britse en Chinese onderzoeken die zeggen wat ik al vele jaren zeg, de mens heeft nauwelijks invloed op de klimaatsverandering. Wij kunnen de klimaatsverandering ook niet stoppen omdat het een natuurlijk proces is. Wat wij wel kunnen doen is ons aanpassen. De Chinese regering heeft dat wel begrepen en is druk bezig om hun voedselvoorziening veilig te stellen door groeizones te verplaatsen naar plaatsen waar het nu wel gunstig is om voedsel te verbouwen. Ook hebben ze in de 00’s grote Afrikaanse landerijen opgekocht waar ze voedsel kunnen verbouwen.

Ik heb in het verleden vaak zware kritiek op de Chinese regering gehad vooral omdat ze de mensenrechten met voeten treden. En tegenwoordig omdat ze de Chinese bevolking middels camera’s overal volgen en beoordelen middels een zogenaamd sociaal puntensysteem. Ik geloof heilig in de vrijheid, de vrijheid om zelf te kiezen hoe je wenst te leven, dat is voor mij het allerhoogste goed. Mensen in China hebben geen vrijheid en als je daar over de schreef gaat kun je gemarteld worden en veroordeeld worden tot heel veel jaren werkkamp. Terug naar de droogte, China heeft het dus wel begrepen en heeft geleerd van de vele dynastieën die China rijk is geweest en allemaal ten onder zijn gegaan tijdens grote klimatologische veranderingen.

Binnenkort krijgen we te maken met de Grand Solar Minimum en wat er nu gebeurd is zo’n beetje het voorprogramma. Over enkele maanden start solar cycle 25 en daarna gaat de zon voor een lange periode slapen. Solar cycle 25 houd in dat er dan weer zonnevlekken zichtbaar zullen zijn iets wat op het moment zo goed als niet het geval is. Dat betekent dus ook dat er meer kans is op zonnevlammen en meer aardbevingen en zeer zware stormen, alles wat weer betreft op deze planeet wordt immers bestierd door de zon al begrijpt nog niet iedereen dat zoals de boze bollen van de IPCC.

Voedsel zal de komende jaren steeds duurder gaan worden “iets wat je nu al kunt zien in de winkels”. Hetzelfde zal gelden voor water, gas, olie en elektra. Wees dus heel zuinig op wat we hebben en wordt je bewust van de rijkdom die we nu nog hebben, in de nabije toekomst gaat dit minder en kostbaar worden. Iets wat we overigens aan onszelf te danken hebben. Een andere onderzoek wat ik pas geleden las over voedselverspilling concludeerde dat we met alle voedsel dat wij in het verwende westen jaarlijks verspillen driekwart van de wereld konden voeden. Dat zijn dus alle armen in Zuid-Amerika, Afrika en Azië.

Peter Barkum © ® 18-08-2019