woensdag 2 augustus 2023

Ik had het verkeerd - I was wrong

(For English scroll down)

Als ik naar het huidige politieke toneel kijk, dan vraag ik mij af hoe ik mij zo heb kunnen vergissen in landen, mensen en partijen? Ik was als kind al vroeg bij de politiek betrokken. Dat kwam door een Nederlandse cabaretier, Wim Kan. Ik was een jaar of zeven toen ik zijn oudejaarsconference uit 1973 hoorde op een lp, waarin hij precies uitlegde hoe het gesteld was met de Nederlandse politiek.

En terwijl mijn leeftijdsgenootjes aan het buiten spelen waren, zat ik "in het geheim" de courant te lezen. In het kindertehuis waar ik toen woonde was het voor mij niet toegestaan om de courant te lezen, radio te luisteren of tv te kijken. Het tehuis volgde de leer van Rudolf Steiner, en volgens zijn leer was al die ellende niet goed voor mijn kinderbrein.

Terugkijkend op mijn jeugd moet ik eerlijk bekennen dat Steiner gelijk had. Hoe meer ik van de wereld afwist, hoe rebelser ik werd, uiteindelijk werd ik zo rebels dat ik niet meer te handhaven was in dat tehuis, daardoor moest ik naar een ander kindertehuis. Dit heeft mijn jeugd wel wat geschaad, maar dat zie je pas achteraf in wanneer de schade al is veroorzaakt.

Laat me even vertellen waar ik altijd heb gestaan politiek gezien met een semi Katholieke achtergrond. Ik heb altijd links van het midden gestaan, wat partijen betreft kom je dan uit bij D66, DS70, PSP, KVP, PvdA, CDA en GroenLinks. Zou ik in het verleden in Amerika wonen dan zou ik waarschijnlijk toen Democraten hebben gestemd en had in Groot Brittanniƫ gewoon dan was dat waarschijnlijk de Labour partij zijn geweest. Ik stond en sta nog steeds voor vrouwenrechten, vrijheid, democratie, eerlijk delen, natuur en milieu, anti oorlog, anti verspilling, gratis openbaar vervoer, gratis gezondheidszorg en goed gratis onderwijs. Een van mijn meest belangrijke punten is dat ieder mens het recht heeft om zich in vrijheid volledig te kunnen ontplooien.

Dat wil dus zeggen, los van alle belachelijke systemen die wij rijk zijn in deze wereld, moet ieder mens kunnen doen wat hij of zij het liefste zou willen doen. Heel veel mensen doen helaas niet wat ze graag zouden willen doen. Dat komt omdat ze al vroeg in hun leven door familie en het onderwijs in allerlei hokjes worden gepropt waar ze dan vaak de rest van hun leven maar in blijven zitten. Slechts enkele weten zich los te weken uit dat hokje volgen hun hart i.p.v. wat familie, onderwijs en de systemen ze aanbieden.

Terug naar het begin van dit stuk. Ik heb 15 jaar in de politiek gewerkt en heb daarin altijd mijn hart gevolgd en niet de partijlijn. Ik heb geprobeerd recht te maken wat krom was. Ik zat daar niet om over mensen te regeren, om mijn eigen zakken te vullen of om in een of ander geschiedenisboekje te komen. Ik was daar voor mijn mede mens die het moeilijk en nog steeds heeft met al die belachelijke regels en wetjes.

Het was een van mijn favoriete filosofen uit het verleden die zei; "Good people do not need laws to tell them to act responsibly, while bad people will find a way around the laws". En dat laatste zien we heden ten dagen over de gehele wereld helaas. Mensenrechten, vrouwenrechten, kinderrechten en rechten in het algemeen worden dagelijks met voeten getreden door rijke parasieten die vinden dat de wetten die wij met elkaar hebben afgesproken voor hen niet van toepassing zijn. En wanneer gewone mensen daar iets van zeggen of vinden worden ze geridiculiseerd of nog erger.

Ik heb mij vergist. Ik heb me vergist in onder andere Amerika, Rusland, China, India, Australiƫ, Japan, Duitsland, Frankrijk, Afrika, Europa en in mijn eigen land Nederland. Ik heb me ook vergist in de Nederlandse politiek die nog zieker is dan dat ik al wist. Ik dacht altijd dat politiek Den Haag een slangenkuil was zoals ook politiek Londen en Washington DC. Maar het is veel erger, politiek Den Haag is het Sodom en Gomorra van Nederland.

Peter68 © ® 02-08-2023

 
I was wrong

When I look at the current political scene, I wonder how I could have been so wrong about countries, people and parties? I was involved in politics from an early age as a child. That was because of a Dutch cabaret artist, “Wim Kan”. I was about seven years old when I heard his New Year's Eve conference from 1973 on an LP, in which he explained exactly how things were in Dutch politics.

And while my peers were playing outside, I was "secretly" reading the newspaper. In the children's home where I lived at the time, I was not allowed to read the newspaper, listen to the radio or watch TV. The home followed the teachings of Rudolf Steiner, and according to his teachings, all that misery was not good for my child's brain.

Looking back on my childhood, I must admit that Steiner was right. The more I knew about the world, the more rebellious I became, eventually I became so rebellious that I could no longer be maintained in that home, so I had to go to another children's home. This has damaged my youth somewhat, but you only see that in retrospect when the damage has already been done.

Let me just tell you where I've always been politically with a semi Catholic background. I have always been left of the centre, as far as parties are concerned you end up with D66, DS70, PSP, KVP, PvdA, CDA and Green party. If I had lived in America in the past I would probably have voted Democrats and if I had lived in Britain then it would probably have been the Labour party. I stood and still stand for women's rights, freedom, democracy, fair sharing, nature and the environment, anti-war, anti-waste, free public transport, free health care and good free education.
One of my most important points is that every human being has the right to develop fully in freedom.

That is to say, apart from all the ridiculous systems we have in this world, every person should be able to do what he or she would like to do most. Unfortunately, many people do not do what they would like to do. That's because early in life they are crammed into all kinds of boxes by family and education, which they often stay in for the rest of their lives. Only a few manage to break free from that box following their heart instead of what family, education and the systems offer them.

Back to the beginning of this piece. I have worked in politics for 15 years and have always followed my heart and not the party line. I have tried to straighten what was crooked. I wasn't there to rule over people, line my own pockets, or get into some history book. I was there for my fellow human being who is and still has a hard time with all those ridiculous rules and laws.

It was one of my favourite philosophers Plato who said; "Good people don't need laws to tell them to act responsibly, while bad people will find a way around the laws". And unfortunately we see the latter all over the world today. Human rights, women's rights, children's rights and rights in general are trampled on a daily basis by wealthy parasites who believe that the laws we have agreed upon do not apply to them. And when ordinary people say or think something about it, they are ridiculed or even worse.

I made a mistake. I made a mistake in America, Russia, China, India, Australia, Japan, Germany, France, Africa, Europe and in my own country the Netherlands. I also made a mistake about Dutch politics, which is even sicker than I already knew. I always thought that politics in The Hague was a snake pit, just like politics in London and Washington DC. But it is much worse, political The Hague is the Sodom and Gomorra of the Netherlands.

Peter68 © ® 8/2/2023