zondag 24 november 2019

Trauma’s en verslavingen I


Trauma’s en verslavingen wat hebben ze met elkaar te maken? Heel veel blijkt uit verschillende onderzoeken. Mensen die flinke trauma’s hebben opgelopen in hun leven zijn vaker verslaafd aan dingen dan mensen die een gelukkig leven hebben geleden. Deze mensen hebben ook meer moeite om van hun verslavingen af te komen. Verslavingen zijn er in allerlei soorten en maten. Je kunt verslaafd zijn aan roken, drank, gokken, drugs, koffie, winkelen, frisdrank, medicijnen, seks en zelfs winkeldiefstal “de zogenaamde draaideurcrimineel”.

In onze maatschappij lopen er heel veel mensen rond met een of meerdere trauma’s. Dit kunnen hele lichte trauma’s zijn maar ook hele zware. Trauma’s zijn vaak gebeurtenissen die zwaar ingrijpen in het leven van een persoon en vormen een blokkade in de rest van hun leven waardoor ze nooit hun volle potentieel kunnen bereiken in hun leven. Zware trauma’s zijn bijvoorbeeld de dood van een of beide ouders op hele jonge leeftijd, seksueel, psychisch of lichamelijk misbruik of een ongeluk waardoor iemand bepaalde dingen niet meer kan doen. Ingrijpende gebeurtenissen dus waardoor allerlei angsten ontstaan en de persoon als het ware innerlijk verstijft.

Ik heb de afgelopen week na aanleiding van mijn eigen poging tot stoppen met roken het een en ander gelezen over trauma’s en verslavingen en ook terug gekeken op mijn eigen leven. De dood van mijn moeder toen ik bijna vier was, mijn vader die voor de dood van mijn moeder mijn beste vriend was en me daarna links liet liggen omdat die ook niet met de dood van mijn moeder om kon gaan, zijn tweede huwelijk, ik in kindertehuizen en het psychisch, lichamelijk en seksueel misbruik wat ik daarna heb moeten doorstaan. Maar ook de dood van mijn oma die in mijn armen overleed, het heeft allemaal een zwaar stempel op mij gedrukt.

En door de jaren heen heb ik ook de nodige verslavingen gekend waarvan roken de enige constante is maar ik ben ook een stevige drinker geweest, was verslaafd aan frisdrank en was ook verslaafd aan de harddrugs. Dertig jaar geleden ben ik gestopt met harddrugs al kosten dat me wel bijna mijn leven en vijfentwintig jaar geleden ben ik ook gestopt met het vele drinken. Ik heb alcohol nooit echt lekker gevonden “bier vind ik bijv. ruiken naar kots” maar nadat de zoveelste dode in mijn omgeving was gevallen waar alcohol in het spel was had ik zoiets van, nu is het genoeg. Frisdrank heb ik een jaar of zes geleden aan de kant gezet omdat ik er achter kwam dat dit een van de oorzaken was waarom ik osteoporose had gekregen. Ik heb van mijn vierde tot een mijn vijfenveertigste vele liters cola gedronken en cola is een echte lichaamsvernietiger. En dan heb ik het niet alleen over de suikers die erin zitten maar ook over de zuren die je botten en je spierweefsel doen oplossen.

Drugs, drank en frisdrank heb ik dus weten te overwinnen maar het roken lukt mij helaas nog niet echt. Ik heb de afgelopen jaren ook heel wat trauma’s weten weg te werken maar nog niet alles is weg, er zit nog het nodige zoals de scheiding van mijn vrouw, het mislukken van verschillende relaties maar ook de dood van enkele voor mij zeer dierbare mensen. Ik kan ook heel slecht met het gegeven dood omgaan, moet ik eerlijk bekennen maar die oorzaak ligt denk ik bij de dood van mijn dierbare moeder. Daar zijn door mijn vader en overige familieleden enkele cruciale fouten gemaakt. Dat neem ik ze overigens niet kwalijk, ze hadden toentertijd totaal niet door dat ik geen gewoon kind was en ze deden het om mij te beschermen.

Ik spreek soms met mensen die ook allerlei trauma’s hebben opgelopen in hun leven en ook de nodige verslavingen hebben. Die verslavingen zijn er natuurlijk om een bepaald gat in jezelf op te kunnen vullen. Enkele jaren geleden sprak ik met een vrouw die seksueel was misbruikt in haar jeugd, daardoor kon geen orgasme meer krijgen tijdens de seks met haar vriend. Om een lang verhaal kort te maken, die relatie ging dus uit. Het irriteerde de vriend van die vrouw dat ze geen orgasme kon krijgen en dus niet kon genieten van de seks. Voor het trauma dat de vrouw had was de vriend totaal blind en erover praten met elkaar lukte ook niet. En dus besloot de vrouw maar om alleen te blijven, hoewel ze best een vriend en eventueel later ook best kinderen wilde hebben. Maar het trauma zat haar zo in de weg dat ze het niet aan durfde. Ze was ook al bij tal van psychologen en zogenaamde sociaalwerkers geweest maar ze voelde zich onbegrepen.

Ik herkende me in het onbegrepen voelen door psychologen en sociaalwerkers. Ik weet niet wat deze mensen mankeert, maar ze staan totaal niet open voor de gevoelens en emoties die mensen met een of meerdere trauma’s hebben. Het is alsof ze van hun opleiding komen waar ze geprogrammeerd zijn met een bepaald riedeltje en dat moet alles maar oplossen. Ze zijn vooral gebrand op dat je weer zo snel als mogelijk gaat deelnemen aan die zogenaamde samenleving. Ik heb een keer een psycholoog gehad die alles zo draaide dat het uiteindelijk allemaal mijn eigen schuld was. Ik moest maar gehoorzaam alles doen wat er van mij gevraagd werd en verder niet zeuren. Ja, dan schop je bij mij tegen het verkeerde been en dat heb ik deze man ook in niet mis te verstane woorden gezegd. In plaats van mij te helpen probeerde die mij een schuldcomplex aan te praten.

Mijn laatste sociaalwerkster was iemand die wel wist te luisteren maar soms moeite had mijn spirituele inslag. Ik had veel aan de gesprekken met haar maar die moesten helaas stoppen omdat de gemeente in al zijn onkunde de subsidiekraam dichtdraaide. Sindsdien worstel ik mezelf door allerlei zaken heen en dat gaat best al is het soms heel erg vermoeiend. Maar terugkijkend op alles zie ik ook wel dat ik nooit de mens ben geworden die ik had kunnen zijn, mijn ziel is door al die trauma’s totaal verstijft. Ik ben geen gemakkelijk mens, nooit geweest, dat komt denk ik door mijn rebelsheid en ik sta stijf van allerlei routines. Maar ik ben tevreden met wie ik ben vandaag de dag, werk iedere dag hard aan mezelf om mezelf te verbeteren en de trauma’s te verwerken.

Peter Barkum © ® 24-11-2019