zondag 3 november 2019

Ierland


Inleiding
In 1982 ben ik met familie op vakantie geweest in Ierland. We kwamen met het vliegtuig aan op het vliegveld van Cork en zijn toen met een bus naar Limerick gereden waar een boot lag waar we mee de rivier de Shannon op zijn gevaren. Na een week varen en het bezoeken van tal van prachtige plaatsen langs de Shannon zijn we omgekeerd om weer in Limerick aan te komen. Vanaf het moment dat we in Ierland aankwamen voelde ik een band met het land en zijn inwoners. Even een stukje historie over Ierland.

Historie
Ierland (Iers: Éire, Engels: Ireland) is een Europees land dat ongeveer 80 procent van het gelijknamige eiland beslaat. De andere twintig procent van dit eiland behoort tot Noord-Ierland, een regio met ruime vorm van zelfbestuur, die tot het Verenigd Koninkrijk behoort.

Om het land van het eiland te onderscheiden wordt het vaak aangeduid als de Republiek Ierland (Iers: Poblacht na hÉireann, Engels: Republic of Ireland). Deze aanduiding heeft sinds 1949 de status van officiële beschrijving van het land. De officiële, protocollaire naam is echter, sinds 1937, kortweg Ierland.

Het land telt 5.011.102 (2017) inwoners op een oppervlakte van 69.825 km². In het noordoosten grenst de republiek aan Noord-Ierland, een deel van het Verenigd Koninkrijk, in het westen aan de Atlantische Oceaan, in het oosten aan de Ierse Zee en in het zuiden en zuidoosten aan de Keltische Zee en het Sint-Georgekanaal.

Het nationale symbool van Ierland is een Keltische harp, die ook op de Ierse euromunten afgebeeld staat. Maar ook wordt vaak de klaver (shamrock) gebruikt als nationaal symbool, onder meer door het nationale rugbyteam en de nationale vliegmaatschappij Aer Lingus.
Bron: Wikipedia


Vaarvakantie
De boot waar we op zaten hete Olga en toevallig is dat ook de naam van een nicht van mij. Het was een leuke boot met slaapplaatsen voor vijf personen al was het voor mij best moeilijk aangezien ik nogal lang ben. Ik kon dus niet languit staan of slapen op de boot. Wat ik me ook nog goed kan herinneren is de vele regen die er viel. Mijn oom klaagde daarover omdat die daardoor geen foto’s kon maken. Maar ik genoot met volle teugen van ieder stukje Ierland. Op een avond waren we in een stadje in een pub snooker aan het spelen. Een prachtig Iers meisje moedigde mij steeds aan. Mijn neefje probeerde mij met haar te koppelen maar omdat ik wist dat ik haar weer moest verlaten “we zouden immers de volgende dag weer doorvaren” ben ik er niet op ingegaan, ik vond dat niet fair. Maar ondanks alles is dat meisje altijd in mijn hoofd blijven hangen, vaak heb ik mij afgevraagd wat er van haar geworden is? Is ze getrouwd en heeft ze kinderen gekregen? Ik weet nog dat ze een mooie Ierse naam had maar wat die was weet ik niet meer.

De volgende dag voeren we naar een volgende plaats. De dag ervoor hadden we zitten vissen en we hadden deze vissen op het dek in een emmer laten staan. Toen we de volgende dag in de emmer keken was alle vis verdwenen, opgegeten door de meeuwen. We moesten die dag over een heel groot meer varen waar het bijna altijd stormde. Mijn tante had was op het dek hangen en er geen erg ingehad dat het daar stormde. En floep, daar ging de lievelingsbroek van mijn neef. Ik moest lachen waardoor mijn neef boos werd en mij aanviel. “Hij was toen heel mode bewust dus zijn kleren waren hem heilig”. Voor mij was het een soort van genoegdoening door het universum voor alle ellende die hij en zijn broertje mij hadden aangedaan. Mijn oom “zijn vader” kwam tussen ons beiden en gaf mij een klap voor mijn kop. Vanaf dat moment keerde ik me nog meer dan gewoonlijk naar binnen en focuste me vooral op de schoonheid die Ierland is. De heuvels, de dalen, de natuur en alles wat erop groeit. De vele vogels die er rond vliegen en de dieren die naar de Shannon kwam om water te drinken.

Nog steeds denk ik “ondanks alles wat er toen in familie kring is gebeurd” met heel veel liefde terug aan het schone Ierland. Daar zou ik best nog weleens naartoe terug willen gaan. Genieten van de prachtige natuur, de warmte van de vele gezellige pubs die er zijn te vinden en natuurlijk een patatje met azijn eten. Ik heb toen in Ierland cheese union chips leren kennen, dat hadden wij hier toen nog niet. Ik heb daar ook Come on Eileen van Dexy’s Midnight Runners leren kennen, dat was hier toen ook nog niet bekend. Ik kende wel wat Ierse muzikanten zoals U2, Clannad, Bob Geldof, Van Morrison, Johnny Logan, The Dubliners en wielrenner Stephen Roche. Misschien in een volgend leven dat ik het schone Ierland mag bezoeken of misschien ga ik er dan wel wonen.

Peter Barkum © ® 03-11-2019