zondag 1 september 2019

Airborne wandeltocht


Komende week ga ik wat trainen. Aankomende zaterdag ga ik namelijk de Airborne wandeltocht lopen. Het is dit jaar 75 jaar geleden dat operatie Market Garden plaatsvond, ook wel de slag om Arnhem genoemd. Ik heb in mijn leven de Airborne wandeltocht al vijfendertig keer gelopen getuigen alle medailles en vleugeltjes op de foto. Afgelopen vrijdag heb ik na lang wikken en wegen mijn startbewijs gekocht dus we gaan ervoor. De Airborne wandeltocht komt langs allerlei plaatsen die van belang waren tijdens de slag om Arnhem. Plekken waar is gevochten, plekken waar de Britse en Poolse militaire zijn geland en voor vele helaas hun laatste rustplaats de Airborne begraafplaats.

Er zijn een aantal afstanden die men kan lopen te weten 10, 15, 25 en 40 kilometer. Ik heb voor de 10 kilometer gekozen die me door Oosterbeek en een klein stukje Doorwerth zal voeren. In het verleden heb ik ook wel eens de 15 en 25 kilometer gelopen “de 40 kilometer bestaat nog niet zolang” maar om die te gaan lopen lijkt mij een beetje teveel van het goede. Van mijn fietstocht naar Duitsland een paar weken geleden moest ik al “met alle pijn van dien” 3 dagen bijkomen dus laat ik het maar houden op 10 km. Het belooft prima wandelweer te worden “niet te warm, niet te koud en zo goed als droog” dus wie zin heeft in een prachtige wandeling door de bossen van mijn gemeente is van harte welkom.


Peter Barkum © ® 01-09-2019